Dans op school – onderwijsaanbod PO

Al ruim 6 jaar geef ik dansprojecten op scholen. Voor de groepen 1 t/m 8. Deze projecten sluiten aan bij op de SLO leerlijn dans, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling met de daarbij horende streefcompetenties en de kerndoelen van het onderwijs.

kleuterdansOp deze foto ziet u dansles bij de kleuters

In mijn lessen probeer ik een plezierig en veilig klimaat te creĆ«ren, zodat de kinderen de ruimte krijgen om zich te ontplooien. Dans is er voor iedereen en iedereen kan dansen. Ook op school! Iedereen doet mee, echt niet alleen de meisjes. Want de jongens vinden het net zo fijn om eens even expressief van de ene kant van de zaal naar de andere kant te rollen/ draaien/ springen…

De projecten zijn helemaal aangepast aan de verschillende leeftijdsgroepen. Een aantal voorbeelden zijn:

Kleuterdans: Dansante vorming voor groep 1 en 2.

Dansen met een toverstaf, als ridders of prinsessen, of liever als een olifant of krokodil. We gaan naar het circus of we maken een toverdrankje. Alles is mogelijk in deze lessen. De lessen sluiten helemaal aan bij de belevingswereld van het kind en kunnen eventueel aangepast worden aan het thema van school.

Dansroute: voor groep 1 t/m 8

Ontdek de wereld door middel van dans. Elke cultuur is anders en heeft zijn eigen gewoontes. Dat ontdekken we in deze danslessen. Aan het eind kan er een presentatie gegeven worden voor school of voor ouders.
Hiphop, taps and more: voor groep 6 t/m 8

In de danslessen gaan de leerlingen met de hele groep onder begeleiding van de dansdocent stap voor stap een eigen choreografie maken. De choreografie kan gepresenteerd worden voor eigen publiek of worden gefilmd, zodat de groep een eigen videoclip heeft.

Dansexpressie: voor groep 1 t/m 8

Bekijken, exploreren, het thema bewerken en uitwerken. We dansen vanuit een thema wat past bij de leeftijd en ontwikkeling. Er zijn geen vaste pasjes, de kinderen gaan zelf op onderzoek uit. Deze dansvorm is ontstaan uit de educatieve dans en is nog steeds een hele mooie vorm om de nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen en hun creativiteit te stimuleren.